Tapani mukaan tulen hieman hitaammalla tahdilla perässä, mutta elämäni ensimmäinen blogi on nyt luotu. Huh. Uutta mediamaailmaa minulle.

On hieman kauhistuttavaa ajatella, että nerokkaat ajatukseni ovat kaikkien saatavilla ja etenkin kommentoitavina. Tuntuu, että suomalainen fyysinen reviirini, joka lienee noin metrin paikkeilla on helpompi rikkoa kuin henkinen reviirini, jota tämänkin blogin pitäminen uhkaa. Henkisesti olen siis metsäsuomalainen vaikka kaupungissa asunkin. Muiden blogien lukeminen on mielenkiintoista, mutta minulle tämä "itsensä paljastamisen" kulttuuri on vierasta. Osa blogeista on tehty keräämään huomiota, kehuja ja luonnollisesti korostamaan omaa identiteettiä. Blogit kertovat siitä miten maailman ja itsensä näkee tai ainakin sen miten haluaa muiden itsensä näkevän. Koen blogien pitämisen ja muun julkisen "paljastamisen" hieman pelottavaksi, mutta toisaalta pidän toisten elämään kurkistelusta blogien kautta. Minussa siis elää pieni tirkistelijä. Luen myös 7-päivää lehteä. Ja juuri nyt ajauduin julkisen paljastelun tielle.

Erityisen kiinnostavaa on se kuinka moni haluaa asettaa oman ulkonäkönsä vieraiden arvosteltavaksi. Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Nykyään tuntuu, että kuvan merkitys peittoaa jo 10 000 sanaa ja helposti. Itse olen jälleen pelokas. Pelottaa ajatus siitä, että laittaisin kuvani leikkimieliseen facebook-kilpailuun siitä olenko seksikäs, kaunis tai haluttu. Olisi aika kurjaa huomata olevansa ei niin kaunis, heikosti seksikäs tai erittäin epähaluttu. Mukavalta ei tunnu sekään ajatus, että isäni ikäinen setä kertoisi minun olevan sexy.

Ulkoapäin tuleva arvionti tuntuu olevan nykyään erityisen tärkeää. Oma olemassaolo ja identiteetti vahvistuu toisten ihmisten antaman huomion kautta. Tosin turvallisemmalta tuntuu, että se joka minua arvioi on tuntemani henkilö eikä joukko tuntemattomia, joiden motiiveista en mitään tiedä. Nimimerkin taakse on helppo piiloutua ja vaikka purkaa pahaa oloa ilman vastuuta.

Olen syntynyt 1980-luvulla ja olen niin paljon pelokkaampi kuin minua kymmenen vuotta myöhemmin syntyneet hurjapäät. Mutta ehkä minäkin annan kuvan itsestäni arvioitavaksi. Mikä toisaalta on kiinnostavampaa kuin oma itse ja se miten muut minut näkevät?

Mitä alla oleva kuva minusta kertoo?

 

1617839.jpg